Har du brug for hjælp til:
... Så er min undervisning måske noget for dig.
• Undervisningen kan foregå, hvor det er relevant, dvs hos dig, i terrænet og eller på min indhegnede ridebane.
• Ved regelmæssig undervisning aftaler vi "lektier" fra gang til gang.
Pris: Lektion á 45 min 150 kr + evt. kørsel 1,5 kr pr km, som deles, hvis I er flere samme sted.
Der er en rabat på 25 kr for medlemmer af Hannenovskovens Hestelaug
Har du spørgsmål, så ring og hør nærmere på tlf. 61780748.
Vi finder frem til netop den indlæringmetode, der virker på din hest, når du skal lære hesten nye ting. Er der opstået problemer med for eksempel benløft, opsadling eller lignende, vil vi sammen analysere, om der kan være en dybereliggende årsag, mentalt eller fysisk, der skal arbejdes med, før vi indlærer hesten nyt. I modsat fald kan vi risikere, at vi blot lærer hesten at ”overhøre” ubehaget.
Læs mere i artiklen: ”Lær hesten med lethed”
En tryg og gradvis tilvænning til noget for hesten så ganske unaturligt, som at gå op i en lukket kasse på hjul, giver, når det er indlært, en problemfri påstigning og en behagelig rejse.
Longering er en rigtig god måde for hesten at opbygge muskler på uden, at den er belastet af rytterens vægt. Det er dog vigtigt, at det er de rette muskler, for eksempel overliniemusklerne og ikke underhalsmuskler. Derfor skal hesten motiveres til at gå med halsen omkring vandret og frit kunne bevæge halsen, især nedad, når den har brug for det. Det vil sige ingen former for indspænding.
Læs mere i artiklen: ”Longering”
Start tidligt og start rigtigt. Der er en masse ting, du med stor fordel kan lære føllet/plagen/den rå hest. Alt bliver nemmere senere, hvis den unge hest har vænnet sig til for eksempel at gå som håndhest, gå alene, trafik, have gjord om kroppen, kunne gå frem, stoppe, vige for pres.....find selv på mere, rækken er uendelig.
Uanset hvilken diciplin, du og hesten skal dyrke, er det vigtigt, at hesten er forberedt til opgaven. Hesten er ikke fra naturens hånd bygget til at bære rytter, derfor skal dens muskler udvikles og styrkes, inden hesten bliver budt mere vanskelige opgaver i form af dressurøvelser, specielle gangarter, større sping eller meget lange ture.
Læs mere i artiklerne: ”Longering” og ”Dressur for turhesten”
Hvis din hest har fået indlært en uhensigtsmæssig adfærd, kan det omtrænes. Man giver så at sige hesten et bedre tilbud. Hvis den for eksempel har fået den vane, at løbe afsted så snart rytteren har sat sig op, kan man tilbyde hesten en godbid i det øjeblik, man er i sadlen og hesten, - evt. med hjælp de første gange, - står stille. Hesten får nu vendt opmærksomheden mod rytteren, belønnes for at stå stille og får samtidig brudt vanen med at løbe, før den bliver bedt om det.
Eller det kan dreje sig en forkert muskelsætning som for eksempel underhals og sænket ryg. Her er det blevet en vane for hesten at gå med anspændthed i kroppen . Også her er løsningen, at lave nye gode vaner, der overskygger de uheldige. I dette tilfælde at lære hesten at gå afspændt med sænket hals og hoved, medens de muskler, vi gerne ser udviklet, opbygges over tid.
Læs om dette i artiklen: ”Longering”
I samspillet mellem hest og rytter/træner indgår flere elementer.
Når hesten skal lære nyt, er det vigtigt, at gøre det på en måde hesten forstår. En hest, der finder sammenhæng mellem signal-responce-belønning, vil være åben for ny læring. I modsat fald bliver hesten frustreret og alt efter temperament udad- eller indadreagerende (tillært hjælpeløshed).
Rytteren/træneren sender mange informationer til hesten via sine tanker, idet vores tanker påvirker vores krop og dermed også hesten som det følsomme dyr, den er. Derfor er det værd, at være bevidst om sine tanker, når vi er sammen med hesten. Omvendt kan vi hente informationer om os selv i samværet med hesten.
Ligeledes kan spændinger og skævheder hos dig som rytter afspejles hos hesten og føre til dysfunktion eller i værste fald skader.
Jeg lægger i min undervisning stor vægt på, at inddrage disse elementer. Målet er et velfungerende samspil med bløde signaler, som er behageligt for både hest og rytter/træner.
Læs mere i artiklen: ”Lær hesten med lethed”
Har du været ude for en oplevelse med hesten, der har gjort dig bange for at ride og måske endda at omgåes hesten, kan jeg hjælpe dig. Rideangst kan også pludselig opstå uden, at man præcist kan afgøre, hvad der har udløst det. Vi arbejder i begge tilfælde stille og roligt med at genoprette din ro og tillid til hesten. Der findes en række værktøjer til at afhjælpe angst.
Undervisningen tilpasses barnets alder, kunnen og psyke. Jeg lægger vægt på, at barnet lærer at opfatte hesten, som et levende væsen og får viden om, hvordan hesten fungerer både fysisk og mentalt.
Barnet lærer om hestevelfærd og om sikkerhed i ridning og omgang med heste.